Τη λεπτομερή εξειδίκευση των μέτρων κατά της ακρίβειας, που ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, περιμένουν οι εγχώριες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, κάνοντας λόγο για θολά σημεία, όπως αναφέρουν στελέχη του λιανεμπορίου στον ΟΤ.gr. Μάλιστα στην κατεύθυνση της καλύτερης ενημέρωσης η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) θα επιδιώξει να συναντηθεί άμεσα με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.

Την ίδια ώρα, αρκετοί από τους Έλληνες προμηθευτές καταναλωτικών αγαθών με τους οποίους συνομίλησε ο ΟΤ, εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους για το κατά πόσο μπορεί να υπάρξει γενικευμένη μείωση τιμών για έξι μήνες.

Τα καρτελάκια

«Μάλλον δεν θα δούμε πολλά καρτελάκια στα ράφια» λένε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι αφενός το κόστος παραγωγής παραμένει υψηλό και αφετέρου κανείς δεν ξέρει τι θα συμβεί με τους συντελεστές παραγωγής σε διάστημα έξι μηνών. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα λεγόμενα του υπουργού θα υπάρχει ειδική πινακίδα στο ράφι των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα στα οποία οι προμηθευτές θα προχωρούν σε μείωση κατά τουλάχιστον 5% στην τιμή, για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστον 6 μηνών.

Με δεδομένο όμως ότι «ο καταναλωτής είναι το αφεντικό», όπως λέει χαρακτηριστικά κορυφαίος γαλακτοβιομήχανος, οι όποιες μειώσεις στις τιμές θα καθοριστούν από τον ανταγωνισμό. Ωστόσο προσθέτει με νόημα πως «η μείωση 5% είναι μεγάλη για τη βιομηχανία και ελάχιστη για τους καταναλωτές».

Βεβαίως ο ίδιος δεν αποκλείει να μειωθούν οι τιμές σε προϊόντα, τα οποία δεν είναι αυτά που λέμε «πρώτης γραμμής». Δηλαδή μια εταιρεία με δεκάδες ή εκατοντάδες κωδικούς σε ένα ή δύο από αυτούς να μειώσει τις τιμές κατά 5% για το διάστημα των 6 μηνών που προβλέπει η συγκεκριμένη διάταξη.

Επιπλέον τίθεται και το θέμα του κλειδώματος του περιθωρίου κέρδους στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2021, που δημιουργεί εκ των πραγμάτων συμπίεση στην κερδοφορία των επιχειρήσεων.

Πάντως ο αρμόδιος υπουργός, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για το αν υπάρχει συμφωνία με την πλευρά των προμηθευτών, είπε ότι «υπάρχει πρόθεση από κάποιους να μειώσουν τις τιμές».

Θα συμφωνούσαμε με τον διασυρμό αλλά πάμε ένα βήμα παραπέρα

Σε κάθε περίπτωση οι αυξημένες πιέσεις προς τις εταιρείες καταναλωτικών αγαθών για μείωση των τιμών δεν περιορίζεται μόνο εντός των ελληνικών συνόρων αλλά εκτείνεται σε όλη την Ευρώπη.

Στη Γαλλία η αλυσίδα των Carrefour κολλάει πλέον πάνω στις συσκευασίες προϊόντων προμηθευτών όπως οι Nestle, PepsiCo και Unilever δικά της αυτοκόλλητα που προειδοποιούν για μείωση μεγέθους προϊόντων με συνεπακόλουθη αύξηση τιμής – φαινόμενο γνωστό και ως «συρρίκνωση» ή shrinkflation.

«Το υπουργείο θα συμφωνούσε σε μια ανάλογη ιδιωτική πρωτοβουλία στην Ελλάδα», είπε χθες ο Κώστας Σκρέκας συμπληρώνοντας όμως ότι «εμείς πάμε ένα βήμα πιο πέρα από μια ιδιωτική πρωτοβουλία που εφάρμοσε το μέτρο του διασυρμού, εμείς θέλουμε ο καταναλωτής να βλέπει ποιος προμηθευτής μειώνει τις τιμές. Πιστεύουμε ότι κερδισμένος είναι ο πελάτης όχι αυτός που δεν αγοράζει ένα προϊόν που αύξηση την τιμή του, αλλά αυτός που θα αγοράσει ένα προϊόν που θα γνωρίζει ότι μειώθηκε η τιμή του».

Χρειάζονται διευκρινίσεις

«Όλα τα μέτρα που βοηθούν τον καταναλωτή και προσδίδουν διαφάνεια στην αγορά είναι ευπρόσδεκτα» τονίζει, o εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, σημειώνοντας ωστόσο ότι πρέπει να διευκρινιστούν οι λεπτομέρειες.

Η υποχρέωση να γνωστοποιούνται οι τιμοκατάλογοι των προμηθευτών είναι ένα μέτρο που θα δημιουργήσει επιπλέον γραφειοκρατία στις επιχειρήσεις της οργανωμένης λιανικής, λέει ο ίδιος, ενώ βάζει και το θέμα των προμηθευτών που βρίσκονται εκτός της περιμέτρου των μεγάλων αλυσίδων, «τι θα γίνει μ’ αυτούς;» αναρωτιέται.

Σύμφωνα με τη διάταξη που θέλει να φέρει προς ψήφιση το υπουργείο Ανάπτυξης, τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους και τις μεταβολές αυτών, προκειμένου να εντοπίζονται αμέσως τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις και να διενεργούνται άμεσοι και εστιασμένοι έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ για πιθανή παραβίαση του νόμου για την αισχροκέρδεια.

tovima.gr