Οι λόγοι που δεν απέδωσαν τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία
Τίτλοι τέλους φαίνεται να πέφτουν στα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία, ένα πρόγραμμα που δεν κατάφερε να επιτύχει την αναμενόμενη απήχηση από την πλευρά του Υπουργείου Υγείας. Με τη λήξη της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, τερματίζεται και η δυνατότητα πραγματοποίησης δωρεάν απογευματινών επεμβάσεων, που στόχευαν στην επιτάχυνση της αποσυμφόρησης των λιστών αναμονής των πρωινών χειρουργείων.
Οι ιδιωτικές κλινικές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, κυρίως μέσω συστήματος voucher, έχουν ήδη ενημερωθεί ότι θα αποζημιωθούν μόνο για τους ασθενείς που θα έχουν χειρουργηθεί και λάβει εξιτήριο έως τις 30 Ιουνίου.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μέχρι τον περασμένο μήνα είχαν πραγματοποιηθεί 19.799 δωρεάν απογευματινά χειρουργεία. Ο αριθμός αυτός θεωρείται χαμηλός, δεδομένου ότι ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε περίπου 37.000 επεμβάσεις έως το τέλος του 2024, όταν και ξεκίνησε το πρόγραμμα.
Οι λόγοι για τους οποίους το μέτρο δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα συνδέονται τόσο με τη λειτουργία του συστήματος υγείας όσο και με επιλογές των ίδιων των πολιτών.
Πιο συγκεκριμένα, ζητήματα που αφορούν το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, καθώς και οργανωτικές δυσκολίες, φαίνεται να επηρέασαν την εφαρμογή του προγράμματος. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο έπαιξε και η στάση των ασθενών.
Σε αρκετές περιπτώσεις, ασθενείς που βρίσκονταν ήδη σε λίστα αναμονής και ενημερώνονταν ότι μπορούσαν να χειρουργηθούν άμεσα σε ιδιωτική δομή από διαφορετική ιατρική ομάδα, επέλεγαν να αρνηθούν, προτιμώντας τον θεράποντα ιατρό τους για λόγους εμπιστοσύνης και ασφάλειας.
Τέλος, σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν διατυπωθεί, υπάρχει προβληματισμός σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης των λιστών αναμονής στο ΕΣΥ, καθώς αναφέρεται ότι πολίτες που αρνούνται τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα ενδέχεται να αφαιρούνται από τις επίσημες λίστες χειρουργείων.