Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Νικητιάδης, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και πρώην Υφυπουργός Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης φέρνει στη Βουλή το ζήτημα του ενδεχόμενου κλεισίματος της Δημοτικής Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Καλύμνου (ΑΝΕΚ), που προωθείται από την κυβέρνηση της ΝΔ με φωτογραφικούς όρους στους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές. Οι διαγωνισμοί αυτοί, εκτός του ότι αποδυναμώνουν τη ναυτιλιακή σύνδεση, απομονώνουν τα νησιά του βορείου συγκροτήματος των Δωδεκανήσων, συμπεριλαμβανομένου και του Φαρμακονησίου. Η σχετική ερώτηση του κ. Νικητιάδη απευθύνεται στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστο Στυλιανίδη, και κατατέθηκε στις 28 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με το περιεχόμενο της ερώτησης, ο Δήμαρχος Καλύμνου, με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, απέστειλε επιστολή στον Πρωθυπουργό, εκφράζοντας την αγωνία του για την προώθηση ιδιωτικών συμφερόντων που θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα της ΑΝΕΚ. Η επιστολή του υπογραμμίζει ότι, αν προχωρήσουν οι νέοι διαγωνισμοί, η εταιρεία πιθανόν να αναγκαστεί να κλείσει.
Η ΑΝΕΚ, που ανήκει στον Δήμο Καλύμνου, διαθέτει το πλοίο «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» και άλλα δύο μικρότερα σκάφη. Το πλοίο αυτό είναι το μοναδικό που μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της γραμμής Κάλυμνος-Αγαθονήσι-Σάμος, προσεγγίζοντας ταυτόχρονα και το Φαρμακονήσι, χάρη στις ειδικές του προδιαγραφές. Ωστόσο, η επιδότηση για την κάλυψη της γραμμής έχει αυξηθεί από 8.000 € σε 25.000 € ανά δρομολόγιο, γεγονός που δυσχεραίνει τη συμμετοχή της ΑΝΕΚ.
Ο νέος διαγωνισμός του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Γραμμών (ΣΑΣ) προσθέτει ακόμη περισσότερους περιορισμούς, όπως κριτήρια για το μέγεθος και την ηλικία των πλοίων, τα οποία ενδέχεται να αποκλείσουν την ΑΝΕΚ από τη διαγωνιστική διαδικασία. Επιπλέον, ζητείται εγγυητική επιστολή ύψους 180.000 €, ενώ το Υπουργείο οφείλει στην ΑΝΕΚ 1.507.000 €, χωρίς να έχει γίνει καμία πρόοδος για την αποπληρωμή του χρέους αυτού.
Ο Δήμαρχος Καλύμνου, σε επιστολή του, προειδοποιεί ότι αν δεν καταστεί δυνατή η συνέχιση του δρομολογίου, η εταιρεία θα οδηγηθεί σε λουκέτο. Το εν λόγω πλοίο αποτελεί κρίσιμο μέσο για τις τοπικές κοινότητες, οι οποίες εκφράζουν τη στήριξή τους στην ΑΝΕΚ με επιστολές διαμαρτυρίας, ζητώντας από την Κυβέρνηση να προστατεύσει τα συμφέροντα της περιοχής και να αποφύγει την παράδοση των γραμμών σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Ο κ. Νικητιάδης, στην κοινοβουλευτική του ερώτηση, ρωτά τον Υπουργό πώς δικαιολογείται η αύξηση της επιδότησης κατά 300% και γιατί αποκλείεται μια Δημοτική Επιχείρηση που προσφέρει σταθερές και ουσιαστικές υπηρεσίες στους κατοίκους των ακριτικών νησιών. Ζητά επίσης απαντήσεις σχετικά με τις «fast track» διαδικασίες του διαγωνισμού, που φαίνεται να ευνοούν ιδιώτες, καθώς και για την έλλειψη διαβούλευσης με τις τοπικές κοινότητες.
Αναλυτικά, η ερώτηση του Βουλευτή επικεντρώνεται στη δίκαιη διαχείριση των τοπικών συμφερόντων και στη διαφύλαξη της δημόσιας εξυπηρέτησης για τα ακριτικά νησιά.