Πριν προλάβει καλά καλά να μπει επισήμως το καλοκαίρι, σημειώθηκαν οι πρώτοι πνιγμοίλουόμενων στις ελληνικές θάλασσες.
Ο θάνατος του 30χρονου στη Λευκάδα, στα τέλη Μαΐου, κατά τη διάρκεια του bachelor party του, που σκόρπισε θλίψη στο πανελλήνιο, άλλοι δύο κατά το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος στην Κρήτη, ενός 25χρονου στην Κίσσαμο Χανίων και μιας 74χρονης από την Αυστρία στην παραλία Καβρού, καθώς και δύο ακόμη το τελευταίο 48ωρο επίσης στη Λευκάδα (μία γυναίκα και ένας 70χρονος άνδρας), δείχνουν ότι το ελληνικό καλοκαίρι δεν ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς.
Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια καταγράφει θλιβερό ρεκόρ, με 360 απώλειες λόγω πνιγμού, κατά μέσο όρο, ετησίως. Στην συντριπτική πλειονότητά τους (98%) συμβαίνουν στη θάλασσα.
Την ίδια στιγμή, παραλιακοί Δήμαρχοι και εκπρόσωποι της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) ζητούν από την Πολιτεία να αναλάβει το υπέρογκο κόστος που έχουν επωμιστεί για τη ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών.
Σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), το 80% των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα στη χώρα μας είναι άνω των 60 ετών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023 το 68% των θανάσιμων ατυχημάτων έλαβε χώρα σε παραλίες μη φυλασσόμενες από ναυαγοσώστη, καταδεικνύοντας τη μεγάλη σημασία της επαρκούς ναυαγοσωστικής κάλυψης των παραλιών.
Χωρίς ναυαγοσώστη το 80% των παραλιών
Όπως αναφέρει στο Βήμα, ο Πρόεδρος της Ένωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδος, Μάριος Μυρωνάκης, το 80% των οργανωμένων παραλιών της χώρας δε διαθέτει ναυαγοσώστη.
«Άνθρωποι εξακολουθούν να χάνουν τη ζωή τους από πνιγμό σε οργανωμένες παραλίες της χώρας που δεν διαθέτουν ναυαγοσώστες. Οι περισσότεροι απ‘ αυτούς θα μπορούσαν να είχαν σωθεί», τονίζει, σημειώνοντας ότι αρκετοί Δήμοι καθυστερούν τις διαδικασίες πρόσληψης ναυαγοσωστών, με συνέπεια να υπάρχουν ακόμη και σήμερα που έχει ξεκινήσει επισήμως το καλοκαίρι, ακάλυπτες παραλίες.
Παρά ταύτα, δηλώνει ότι συμμερίζεται τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Δήμοι, οι οποίοι ζητούν πόρους για να ανταποκριθούν στις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες.
Γρ. Κωνσταντέλλος: Μόνο το 50% καλύπτει το κράτος
Οι Δήμοι υποχρεώθηκαν το 2018 να αναλάβουν αυτή τη σοβαρή ευθύνη, χωρίς όμως τους ανάλογους πόρους.
«Τα χρήματα που μας δίνει το κράτος καλύπτουν το 50% της δαπάνης. Ζητάμε το 100%. Το υπόλοιπο 50% το πληρώνουμε από δημοτικά έσοδα. Η ναυαγοσωστική κάλυψη κοστίζει στον Δήμο περίπου 260.000 ευρώ, για ένα δεκάωρο την ημέρα, δηλαδή από τις 8 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα. Το ωράριο καθορίζεται από το λιμεναρχείο», λέει στο Βήμα ο α’ αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.
Γ. Παπανικολάου: Πενταπλάσια η δαπάνη
«Τα χρήματα που εγκρίνονται από την πολιτεία γι’ αυτό το πολύ σοβαρό ζήτημα υπολείπονται κατά πολύ αυτών που ξοδεύονται για την κάλυψη των αυξημένων – ειδικά τα τελευταία χρόνια – αναγκών, λόγω και του μεγάλου αριθμού των τουριστών», δηλώνει ο Γιώργος Παπανικολάου, Δήμαρχος Γλυφάδας, μιας περιοχής που το μεγαλύτερο παραλιακό κομμάτι της είναι οργανωμένο, πλην όμως ελεύθερο, προσβάσιμο με τις συγκοινωνίες και μόλις μια «ανάσα» από το κέντρο της πόλης που έχει έντονη ζωή όλο το 24ωρο.
«Το κράτος μας έδωσε μόλις 44.000 ευρώ για ναυαγοσωστική κάλυψη, όταν η φετινή σύμβασή μας είναι πενταπλάσια – ανέρχεται σε 200.000 ευρώ», αναφέρει, τονίζοντας ότι επειδή η κίνηση στις παραλίες της Γλυφάδας, από την 1η Ιουνίου μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου, ξεκινά από πολύ νωρίς το πρωί και διαρκεί μέχρι το βράδυ, ο Δήμος παρέχει ναυαγοσωστική ασφάλεια στους λουόμενους για 12 ώρες (8πμ – 8μμ).
«Καλύπτουμε με ναυαγοσώστες περισσότερες ώρες, διότι έχουμε μεγάλες ανάγκες. Έχουμε πολύ τουρισμό. Οι παραλίες μας είναι γεμάτες, το μεγαλύτερο κομμάτι μας ελεύθερο και πραγματικά το χαιρόμαστε», αναφέρει.
Α. Κονδύλης: Η ναυαγοσωστική κάλυψη γίνεται σωστά από την πλευρά μας
«Η ναυαγοσωστική κάλυψη γίνεται από την πλευρά μας σωστά, και με το παραπάνω», δηλώνει ο Δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, σημειώνοντας ότι αν και σοβαρή η δαπάνη, μόνο ένα μέρος της καλύπτεται από το κράτος, παρότι η σχετική αρμοδιότητα ανατέθηκε υποχρεωτικά στους Δήμους.
«Μολονότι έχουμε ζητήσει να καλυφθεί η σχετική δαπάνη από το κράτος στο σύνολό της, αυτό δεν γίνεται. Καλύπτεται σε μεγάλο μέρος από τους γενικούς πόρους των Δήμων, με αποτέλεσμα αυτοί να λείπουν από άλλες σοβαρές λειτουργίες, όπως είναι η συντήρηση των σχολείων. Και δεν είναι μόνο αυτό», προσθέτει.
«Αρχικά με υποχρέωσαν να αγοράσουμε έναν συγκεκριμένο τύπο βάρκας – ναυαγοσωστικής λέμβου. Το κάναμε. Μετά από έναν χρόνο άλλαξαν οι προδιαγραφές και έπρεπε να αγοράσουμε άλλον τύπο ναυαγοσωστικής λέμβου, το οποίο επίσης κάναμε αχρηστεύοντας ουσιαστικά την πρώτη αγορά που κόστιζε περί τις 20.000 – 30.000 ευρώ. Αυτά τα χρήματα προέρχονται από δημοτικά έσοδα, δεν μας τα έδωσε το κράτος».